fbpx

Аналітика

Дата і час публікації
04.10.2019 11:15

Наразі доступ представників МСП на зовнішні ринки є вкрай обмеженим. На цей сектор в 2015-2017 рр. припадало лише 29% загального обсягу українського експорту. Причому половина цього обсягу припадає на середні підприємства. Майже всі великі підприємства експортують, тоді як серед середніх експортує кожна 5-та, серед малих — кожна 9-та, серед мікро — кожна 44-та.

Джерело: Держстат, розрахунки BRDO/SMEDO

Навіть якщо відокремити галузі, які не експортують товари (ЖКГ, транспорт та інші послуги), порівняння буде не на користь МСП.  Всередині кожної галузі, знову-таки, домінують середні підприємства.

Це пов’язано з ефектом масштабу та транзакційними витратами. За даними рейтингу Doing Business, що розраховується Світовим банком, минулого року Україна займала 119-те місце в світі за складністю ведення ЗЕД. Також можна згадати витрати на пошук покупців та сертифікацію продукції. Все це фіксовані витрати, які навряд чи зможуть окупитися на невеликих партіях.

Є два фактори, які можуть занижувати офіційну статистику експорту. По-перше, частина підприємств може експортувати не напряму, а через великі оптові підприємства. Нажаль, ми не можемо оцінити, наскільки розповсюджена така практика. По-друге, частина продукції може відправлятися поштою, формально — від фізичних осіб. Нарешті, не всі сектори економіки виробляють продукцію/послуги, що можуть експортуватись в принципі.

Наразі інформаційний портал працює в тестовому режимі.